raporty ze świata

AIM opublikował wykaz aplikacji zdrowia psychicznego opartych na sztucznej inteligencji, które powstały w 2020 r. lub były najchętniej używane. Wśród wymienianych znajdują się: Wysa, Woebot, Happify, Elomia, BioBase, Ginger oraz Wrapping Up.

KeepAppy to kolejna aplikacja, która ma na celu umożliwienie użytkownikom przejęcia kontroli nad swoim samopoczuciem psychicznym i fizycznym poprzez śledzenie wszystkich najważniejszych czynników wpływających na ich stan umysłu, poprzez zwiększanie samoświadomości i angażowanie się w pozytywne działania.

Rok 2020 należał do aplikacji mobilnych wspomagających zdrowie fizyczne oraz psychiczne i nie wygląda, aby miało się to szybko zmienić. 10 aplikacji, które pomogą rozpocząć rok 2021 w optymalnym zdrowiu, to przegląd najbardziej wartościowych programów, do których zaliczono aplikacje Headspace, Health app, Calm, My Fitness Pal czy też Forks over Knives Based Recipes.

National Institutes of Health przyznało platformie teleterapii Talkspace dwa granty o wartości prawie 7 milionów dolarów na badanie doświadczeń pacjentów z cyfrowymi usługami zdrowia psychicznego.

 

 

 

Talkspace to platforma cyfrowa, która łączy licencjonowanych terapeutów i psychiatrów z osobami poszukującymi opieki psychiatrycznej. Teraz dzięki dotacji zbadają możliwości telepsychiatrii. W pierwszym badaniu 1000 uczestników zostanie losowo przydzielonych do cotygodniowych sesji wideo z terapeutą (bez przesyłania wiadomości, z wyjątkiem umówionych spotkań) lub do codziennych wiadomości (bez sesji wideo na żywo). 

Model cyfrowej terapii zdrowia jest coraz bardziej popularny. Szacuje się, że aplikacji związanych ze zdrowiem jest ponad 10000, co może stanowić zagrożenie dla standardowej, stacjonarnej terapii. Wadą takiego rozwiązania jest fakt, że usługi te są niedopracowane i ciężko utrzymać uwagę pacjenta

Ze względu na kwarantannę w Wielkiej Brytanii, zdrowie psychiczne społeczeństwa stanowczo uległo pogorszeniu. Obecnie 1 na 5 Brytyjczyków zgłasza objawy depresji, przy czym przed pandemią była to 1 osoba na 10. Izolacja najgorzej wpłynęła na osoby starsze jak i na młode pokolenie. Ze względu na długi czas oczekiwania na stacjonarną decyzję, prowadzone są działania, aby pomóc ludziom za pomocą internetu dając im dostęp do zdalnej pomocy psychiatrycznej

Projekt “COLLATE” przedstawił wstępny raport dotyczący zdrowia psychicznego u osób z zaburzeniami nastroju podczas pandemii. Wynika z niego, że obecny poziom stresu jest podwyższony u osób z zaburzeniami nastroju, niż u tych, którzy takich zaburzeń nie odnotowali.

Wśród studentów z Turcji został zbadany status lęków, zachowań ochronnych i postaw, ze względu na wybuch epidemii. Badania pokazują, że  uczniowie bardzo dbają o higienę oraz przestrzegają izolacji. Większość badanych nie odczuwa strachu przed Covid-19, można zauważyć dodatkowo, że martwią się oni bardziej o swoich bliskich, niż o siebie samych.

W badaniu retrospektywnym zbadano koszty aplikacji o nazwie FOCUS, w której wzięło udział 163 uczestników: 49% miało zdiagnozowaną schizofrenię lub zaburzenie schizoafektywne, 28% miało chorobę afektywną dwubiegunową, a 23% miało dużą depresję. Leczenie odbywało się za pośrednictwem aplikacji na smartfona i obejmowało specjalistę ds. wsparcia. Ta osoba przeprowadziła z pacjentami wstępne szkolenie dotyczące aplikacji, w razie potrzeby zajmowała się rozwiązywaniem problemów technicznych i przeprowadzała cotygodniowe kontrole telefoniczne. Aplikacja zawierała codzienne samooceny i interwencje cyfrowe na żądanie, które były dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Wyniki pacjentów korzystających z aplikacji zostały porównane z wynikami pacjentów podczas grupowej interwencji klinicznej prowadzonej przez dwóch moderatorów. Interwencja grupowa obejmowała cotygodniowe 90-minutowe sesje i zajęcia z przewodnikiem. Obie interwencje przeprowadzono w okresie trzech miesięcy dla cykli ośmiu kohort losowo przydzielonych do którejkolwiek z interwencji. Trzymiesięczny koszt dla klienta FOCUS wyniósł 1011 USD w porównaniu z 1956 USD za interwencję grupową. „Aplikacja wykorzystywała mniej osób (personelu), spędzając mniej czasu na dotarciu do tej samej liczby pacjentów i osiągając to samo klinicznie” – powiedział Ben-Zeev.

Badanie: A randomized controlled trial of a smartphone-based application for the treatment of anxiety

Program wykorzystywał funkcje poznawcze (np. restrukturyzację poznawczą) oraz techniki behawioralne (np. relaksacja).

Treść programu w aplikacji została podzielona na 8 jednostek, na 40 10-minutowych sesji, dostępny dla użytkowników programu był również trener. Zajęcia obejmowały wprowadzenie, automatyczne myśli, przeformułowanie poznawcze, wprowadzenie do zmiany zachowania, ekspozycja wyobrażeniowa, ekspozycja sytuacyjna, uważność i tworzenie nawyków.

Każda sesja miała charakter psychoedukacyjny – lekcje (np. informacje o błędach logicznych), narzędzia do ćwiczenia umiejętności (np. identyfikacja błędów, własne błędy logiczne) i kwestionariusze nastroju.

Użytkownicy mogli uzyskać dostęp do jednej nowej sesji dziennie, a każda nowa sesja była dostępna po zakończeniu poprzedniej sesji, pozostawały one dostępne przez cały czas trwania interwencji.

Rolę trenera obejmowało wspieranie i zwiększanie motywacji użytkowników, monitorowanie postępów, ułatwianie wyznaczania celów i udzielanie informacji zwrotnych na temat stosowania technik oraz zachęcanie do praktyki, odpowiadanie na pytania użytkowników i monitorowanie ryzyka klinicznego / reagowanie na nie. Trener miał odpowiadać użytkownikom w ciągu 24h.

W efekcie uczestnicy w grupie interwencyjnej doświadczyli remisji lęku (74,4% vs. 48,7%) do końca leczenia, a u 83,3% leczonych osób remisja nie zmieniła się w okresie obserwacji po zakończeniu programu.